Wednesday, May 16, 2012

SYUKUR...Tentulah Hanya Pada Allah!

Apabila menerima berita baik atau mendapat rezeki yang tak disangka-sangka (atau dah sangka pun)....hati akan pasti berbunga-bunga...hati bagai berkata yeah-yeah seronoknya! Sudah tentulah, antara lambat dan cepat saja, mesti kita akan berkata "terima kasih Allah" atau lebih terkesan mengucapkan "Alhamdulillah..."  kerana apa pun yang dimiliki itu adalah dari pemberianNya. 

Alhamdulillah...Syukurnye...Terima Kasih Allah...sebab hari ini kontraktor Aziz dah datang untuk memperbaiki bilik wudhuk di rumah...akhirnya (setelah penantian dua tahun)!.  tengahari tadi staff ajak ke dewan makan utama, ooo rupanya ada makan...dapatlah sepinggan nasi putih sepotong ikan tenggiri  berkuah kari dan dua batang pendek kacang panjang, dah makan mensyukuri nikmat itu dengan membaca......  
اَلْحَمْدُ لله الَّذِى اَطْعَمَنَا وَسَقَانَا وَجَعَلَنَا مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ

Kalau di kedai, makan seumpama itu akan dikenakan RM3.50 hingga RM4.00 tapi tengahari tadi free saja tak payah bayar (sebab makanan yang disediakan untuk peserta taklimat tak habis, maka selalunya news spread arround hmmm....faham faham jelah ada aje yang akan habiskan).   Itu pun pemberian Allah yang perlu disyukuri...mungkin bukan nasi briyani dengan ayam kampong atau nasi arab dengan daging panggang... tapi masih pemberian bernilai buatku.

Dari sekecil-kecil pemberian hingga sebesar-besar pemberian yang diterima, kita patut mensyukuri nikmat yang mendatang. Hatta, bila dapat tahu Maryam dah pandai membaca (yeah...yeah...Maryam can actually read (BM) at 4 years and 10 months but she still need to practise)  Syukurnye....pada Allah tak terhingga.... dan terima kasih juga pada Dzuliman Bukit Rimau kerana menjadi jambatan kepada pemberian Allah yang tak ternilai pada kami....teruskan usaha mendidik dan membimbing anak-anak menjadi generasi bertaqwa, soleh dan musleh.

Thanks...Dzuliman! She's reading!


Syukur bukan setakat mensyukuri dengan kata-kata tetapi lebih dari itu....antaranya syukur melalui perbuatan - memperbanyakkan solat. (lihat http://hatimukmin.com/2011/10/24/cara-cara-muslim-bersyukur/)

Daripada Abi Umar as-Syaibani berkata: “Nabi Musa a.s telah berdoa semasa berada di Tuur, Sinai: “Wahai Tuhan, sesungguhnya aku telah menunaikan solat menuju keredhaan-Mu, aku telah bersedekah menuju keredhaan-Mu, aku telah menyampaikan risalah agama menuju keredhaan-Mu. Maka adakah aku telah mensyukuri-Mu?” Lalu Allah berfirman: “Wahai Musa, sekarang engkau telah mensyukuri-Ku”.

Apapun, kontraktor dah mula tugas kat bilik wudhuk tu. Syukur.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...