Wednesday, August 29, 2012

Kisah Luqman...




Bila anak-anak pulang untuk bercuti serentak...memang penat melayan karenah anak-anak tapi menghiburkan...al-maklumlah ketiga-tiga anak tinggal di asrama.  Rindu terubat tapi kadang kala bila dah lama sikit jaringan kesabaran juga terlepas...iyelah karenah anak-anak namaya dan ibunya pulak selalu terlupa pemikiran anak tidak sama dengan pemikirannya yang dah matang (dah berusia, tualah tu).

Macam biasa Luqman dua tiga hari sebelum cuti habis, merengek-rengek di telinga mama dia yang dia tak suka ke asrama..."Mama Luqman nak sekolah dan duduk kat rumah je"...itulah yang diulang-ulang.  Sehinggakan dari rasa kasihan jadi nak marah...kenapa eik kita rasa nak marah. Lepas rasa marah,asa kesian pulak datang...kesian anak aku...tapi do I have a choice?

Memanglah zaman dulu-dulu, zaman kita, tak ramai orang yang boleh terfikir untuk hantar anak menghafal  Quran...nak jadi apa, ustaz...ustazah...?? Duit bukan boleh datang dari langit nak senang kena kerja...belajar sungguh-sungguh...jadi doktor, lawyer, engineer...Hahahah itu metaliti dulu...masa dulu siapa pernah solat dhuha kat sekolah ke kat surau ofis ke....itu zaman dulu...sekarang dah lain, kita semua dah makin berilmu.

Pernah terdengar cerita mengenai parent yang berhentikan anaknya dari sekolah agama kerana anaknya  minta dihantar ke sekolah harian biasa....parent tu pun buat apa yang diminta anak mereka.  Bila dah besar dan matang, anak itu bertanya mak abah kenapa dengar kata anak kecil yang dah tentu belum bisa berfikir dengan waras... Maka itu kita tak nak berlaku perkara itu...ikut sangat anak...kan ini jalan terbaik... Selalunya kalau nak ubatkan renggekannya itu, kita selalu kata mama tengah cari sekolah lain lah ni....

Kita ada juga bertanya-tanyakan pandangan teman-teman mengenai masalah  Luqman selain dari  selidik  dengan bertanya-tanya ibu Ustaz (yang menjaga hal ehwal asrama) mengenai Luqman dan kalau ada apa-apa cerita yang memusykilkan.  Ustaz pula nampaknya OK dan mesra dengan anak-anak muridnya...takde yang meragukan.  Kita tanya juga Haziq (yang kata asrama OK je...no problem pun) dan dari mata kasar bila setiap minggu melawat anak-anak...tak nampak apa-apa yang ganjil, pelik atau misteri...Setiap kali kita hantar anak-anak pulan ke asrama (selepas outing), selalunya anak-anak akan terus ke kawan-kawannya dan nampaknya mereka sangat mesra.  So, betullah ada pendapat kata, jangan turutkan sangat kata anak...mereka tak tahu...kita yang tahu apa yang terbaik untuk mereka.

Bila tanya kenapa tak suka balik asrama, macam-macam sebab dari sebab kawan-kawan, ustaz pilih kasihlah, sehinggalah "rindukan mama dan abah" aah...yang tu kita tak tahan nak dengar...tapi kalau ditanya pada abangnya, Haziq rupanya Luqman pun kaki usik orang juga....so....sebab tu pelajar lain pun mainkan dia....Tapi bilan sesekali berjumpa kalau dia komplen nak berhenti dan balik rumah kita layan je dia tapi sebenarnya tak terlintas langsung untuk berhentikan dia.  Back to basic, anak-anak mesti katham quran dan berdampingan dengan Kallamullah itu dari usia kecil...sebelum melangkah ke dunia material...Al Quran tunggak pedoman orang Islam, maka itu kenalah kita memorise semua yang termaktub dalam Quran. Memanglah kita nak hafal satu surah pun payah inikan nak menghafal kesemua juzuk 30 pun.  huihh...

Petang nak hantar anak-anak pulang ke asrama, Luqman masih merengek tapi kali ini dengan linangan airmata....Kita pura-pura buat tak tahu je dengan Luqman...tapi tangisannya meruntun jiwa seorang ibu...waktu itu terfikir juga takut nanti dia tertekan...tapi kita kuatkan semangat...anak-anak Mama mesti hafal Al Quran dulu!

Malam itu dia merengek lagi tapi kali ini alasan tak nak balik asram sebab tak de kasut bola...semua orang ada kasut bola...nanati nak main bola pakai apa....kita pun siap-siap terus minta Abahnya ke Al-Ikhlas, belikan dia sepasang kasut bola. Hasilnya amat memberangsangkan. :) Luqman kembali ceria dan tenang sepanjang perjalanan ke Desa Pinggiran Putra.  Phew...lega.  Selesai satu episod ntahlah nanti esok-esok nak apa lagilah si Luqman....:)) Tak pe tu fikir kemudian.

Itulah anak-anak, perlu dipujuk, dibelai dan diberikan perhatian.....Malam ku tinggalkan anak-anak di MTQI Desa Pinggiran Putra, Luqman sudah boleh tersenyum dan girang bersama-sama teman-teman seasrama.

Yang baik sukar diajar dan diamalkan tapi kalau yang lagho...tak payah ajar....tahu je...

Haziq pula, di asrama, kata Luqman takde orang buat dia...kenapa pulak mcam tu?  Bilan tanya Haziq kenapa kawan-kawan usik Luqman?  Haziq kata  Luqman pun usik orang juga.  So, I rest my case.

Wajah-wajah quratun a'yun...
penyejuk mata memandang....

Luqman baris hadapai kiri disebelahnya Amirul Zahran...mesranya mereka.  Bertiga Luqman Azri, Ashraff dan Mir Afzal....Haziq masih membetulkan serbannya...Merenung jauh Aqif dan sebelahnya Faheem....Dua ibu bersama kalian...sentiasa...

 Malam terakhir cuti mereka, Haziq minta kita jangan tidur dulu...Mama jom kita lepak dulu...Hehehehe...nak lepak...oklah jom lepak.  Malam itu, semua anak-anak tidur sekatil termasuk Izzat.  Tinggallah Abahnya tidor di bawah je.

Hari ini Mama rindukan anak-anak Mama....


1 comment:

  1. Assalam-menarik baca kisah puan- saya berhasrat tuk mghntar 2 orng ank lelaki sya tuk thun dpan berumur 12 dan 7 thun(thun ini) sya nk tahu keadaan asrama dan pengalaman puan. terima kasih

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...