Thursday, January 12, 2012

Inilah favourite song Maryam... berulang-ulang minta diputarkan lagu ini...

Demi Matahari

Album : Di Pintu Langit
Munsyid : Snada
http://liriknasyid.com


Demi matahari dan sinarnya di pagi hari
Demi bulan apabila ia mengiringi
Demi siang hari bila menampakkan dirinya
Demi malam apabila ia menutupi

Demi langit beserta seluruh binaannya
Demi bumi serta yang ada di hamparannya
Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya

Allah, Subhanallah … Allah, Subhanallah
Allah, Subhanallah … Allah, Subahanallah

Allah mengilhamkan sukma kefasikan dan ketaqwaan
Beruntung bagi yang mensucikan-Nya
Merugi bagi yang mengotori-Nya ...
Subhanallah

Sebenarnya lirik lagu ini dipetik dari surah Asy-Syams. Intipati surah itu adalah :  Sesungguhnya manusia dilhamkan  oleh Allah jalan yang baik dan yang buruk....

"Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari Syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar)."
-Surah Al-A'raf 7: Ayat 201.

"Dari Abu Abdullah An-Nu'man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu terang dan di antara keduanya pula terdapat pekara-perkara yang subahat yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari pekara-perkara yg syubahat itu adalah orang yg melindungi agama dan kehormatan dirinya. Org yg tergelincir ke dalam pekara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam pekara haram.  Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan, yang akhirnya lalai dan masuk ia ke dalam tempat larangan itu. Adapun bagi setiap raja sebuah tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah pekara-perkara  yang diharamkanNya. Dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati. "


Semoga kita semua akan dapat menilai baik dan buruk, yang halal dan yang haram, sifat mahmudah dan mazmumah agar kita terlindung dari api neraka.
keindahan flora kurniaan Allah semuanya milik Allah...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...